Aanmelden

Belangrijke mededeling: per oktober 2025 aanmeldstop!

Gelet op de vele aanmeldingen die wij de afgelopen maanden hebben ontvangen en de oplopende wachttijd, hebben we helaas moeten besluiten een aanmeldstop in te stellen.
Indien er ruimte ontstaat voor nieuwe aanmeldingen, zullen wij dit kenbaar maken op onze website.

Je kunt je wenden tot je huisarts voor een passend alternatief of contact opnemen met je zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling.

Met vriendelijke groet,
Team Syma

Aanmeldprocedure (indien open)

Als je besloten hebt dat het goed is om in behandeling te komen voor je problemen kun je een aanmelding doen. De wachttijd loopt momenteel snel op. Voor minder complexe problemen of groepsbehandelingen is de wachttijd korter. Als je op zeer korte termijn zorg nodig hebt, neem dan contact op met je zorgverzekeraar (met de afdeling wachtlijstbemiddeling).

Indien wij ruimte hebben in dit jaar bij je zorgverzekeraar, benaderen we je na aanmelding binnen twee weken per mail voor het invullen van een formulier via Therapieland. Na ontvangst van het intakeformulier wordt een eerste afspraak ingepland. Dit gesprek is een screening, geen intake. Als wij vanuit het formulier op voorhand vermoeden dat een screening niet tot een wachtlijst plaatsing leidt laten we je dat weten.

De screening via beeldbellen wordt gedeclareerd bij je zorgverzekeraar. Door je aan te melden, ga je met deze declaratie akkoord. We zullen tijdens deze screening met jou bespreken wat jouw hulpvraag is, welke eerdere hulpverlening er is geweest en schatten in of jouw hulpvraag past bij Syma. Tevens staan wij stil bij jouw dagelijks leven. Daarbij gaan wij na of het jou lukt om je in te zetten voor jouw veranderwens.. Een behandeling bij Syma vraagt veel tijdsinvestering, minimaal 8 uur per week. Je moet dus voldoende ruimte maken. Je zal je daarbij aan onze agenda’s aan moeten passen. Daarbij verwachten wij dat je voldoende dagbesteding buitenshuis hebt. Denk aan minimaal 8 uur (vrijwilligers)werk. Als Syma de juiste plek is voor jou wordt je op onze wachtlijst geplaatst. 

Na de wachttijd wordt je ingepland voor een intake procedure. Er zijn meestal meerdere collega’s hierbij betrokken. Pas na de volledige intake procedure zal duidelijk worden of je in behandeling komt bij onze instelling. Wij kunnen altijd besluiten dat jouw problematiek niet past bij ons aanbod. Als we denken dat je wel behandeling nodig hebt denken we mee waar je elders mogelijk geholpen kan worden. 

Voor de vergoeding door je zorgverzekeraar is een verwijzing voor specialistische GGZ nodig van een (huis)arts. Hierbij kan het uitmaken waar je verzekerd bent. Zie hiervoor verder het kopje vergoedingen.

LET OP: alleen als wij voor 2025 ruimte hebben voor diagnostiek en behandeling gaan wij verder met jouw aanmelding. check dus eerst dit deel van de website.

Als je onlangs een intensieve behandeling in de specialistische GGZ aangeboden hebt gekregen kan het zijn dat we je niet (direct) in zorg nemen. Het is in ieder geval aangewezen om in ieder geval 12 maanden zonder therapie te leven.

Let op: Wij behandelen alleen volwassenen (dus > 18 jaar).

Procedure stap voor stap

Om je aan te melden hebben wij gegevens van jou nodig.

1. Aanmelding

  • Meld je aan via het online aanmeldformulier.
  • Zorg ervoor dat je de verwijzing voor S-GGZ (voorzien van handtekening/praktijkstempel) upload in dit formulier. Wij werken niet met Zorgdomein.
  • Ben je al eerder in behandeling geweest bij een vorm van GGZ, dan verzoeken we je verslagen, behandelplannen en brieven hiervan te uploaden.

Pas als wij dit alles binnen hebben, nemen wij je aanmelding in behandeling.

2. Afhankelijk of er ruimte is voor behandeling bij jouw zorgverzekering (zie vergoedingen) krijg je een mail van ons om een eerste wachtlijst screening te plannen. Dit gesprek vindt via beeldbellen plaats. In dit gesprek staan we stil bij jouw problemen en de reden van je aanmelding. Het gesprek wordt in rekening gebracht (o.h.a. betaalt de zorgverzekering deze kosten). Als je je eigen risico nog niet gebruikt hebt, ontvang je een factuur van je zorgverzekeraar..
LET OP voor Zilveren Kruis ACHMEA verzekerden hebben wij op dit moment geen ruimte meer.

3. Via Therapieland wordt het intakeformulier opengezet. Deze dien je in te vullen voordat de screening plaatsvindt. Als het formulier niet ingevuld is, wordt de screening verplaatst. 

4. Om te voorkomen dat wij een vertekend beeld krijgen van het aantal wachtenden bij Syma, is het voor ons noodzakelijk dat je ons laat weten wanneer je elders naar tevredenheid in behandeling bent gegaan. Je kan hiervoor mailen naar secretariaat@syma-sggz.nl.

5. Je bent aan de beurt. Jouw uiteindelijke intaker is over het algemeen ook je behandelaar. We vinden het heel belangrijk dat je niet kortstondig met verschillende professionals te maken krijgt. 

Voor meer informatie hoe wij omgaan met persoonsgegevens lees je ons privacyregelement.