Zorgverzekeraars
Als je wilt dat de zorgverzekeraar je behandeling betaalt, heb je een verwijzing van je (huis)arts nodig. De geleverde zorg wordt vergoed vanuit het basispakket. Wij registreren m.i.v. 2022 binnen het Zorgprestatiemodel op basis van werkelijk gerealiseerde tijd.
Wij raden je aan om onderstaande informatie, ondanks de begrijpelijke weerstand gezien de hoeveelheid tekst, goed te lezen.
Hier vind je een overzicht van alle concerns en de bijbehorende onderliggende verzekeraars en labels voor 2025.
Gecontracteerd of ongecontracteerd
Er is een verschil tussen partijen waar een overeenkomst mee is afgesloten en zorgverzekeraars waarvoor wij ‘ongecontracteerde’ zorg leveren. Wanneer je verzekerd bent bij een partij met wie wij een contract hebben, krijg je de behandeling vergoed. Meestal is er dan wel sprake van een zogenaamd zorgkostenplafond (een maximaal bedrag dat in totaal per jaar door onze instelling gedeclareerd kan worden). De zorgverzekeraar bepaalt dit plafond en als zorgverlener hebben wij geen invloed op de hoogte.
Mocht je vragen hierover hebben, is het verstandig om contact op te nemen met je zorgverzekeraar. Je bent zelf verantwoordelijk om vooraf te zorgen dat je goed op de hoogte bent van je verzekering en de bijbehorende vergoedingen.
Bij ongecontracteerde zorg is het afhankelijk van je polis hoeveel je vergoed krijgt. Indien je verzekerd bent bij een van de partijen met wie wij geen contract hebben, is het verstandig om uit te zoeken welke polis je hebt en wat dit betekent voor de vergoeding van de behandeling. Een zuivere restitutiepolis vergoedt de zorg bij Syma ook als er geen contract is.
Onze afspraken met verzekeraars voor 2025
Als je verzekerd bent bij een van onderstaande verzekeraars/ polissen dan kan je in het jaar 2025 hoe dan ook in zorg komen bij Syma.
- Caresq (EUcare, label Aevitae, Care4Life)
- DSW (DSW, Stad Holland Zorgverzekeraar)
Gecontracteerd én gelimiteerd
We hebben een contract met onderstaande verzekeraars maar dan hebben we ook een zogenaamd zorgkostenplafond opgelegd gekregen. Het kan zijn dat we in de loop van 2025 geen mogelijkheden meer hebben om nieuwe patiënten in zorg te nemen.
- CZ (OHRA, Nationale Nederlanden, CZ, labels Just en CZ direct).
Wij hebben ruimte voor nieuwe patiënten bij deze verzekeraar die in 2024 al verzekerd waren bij deze verzekeraar. Als je pas in 2025 bij deze verzekeraar klant bent geworden kunnen we je pas in 2026 helpen in verband met de voorwaarden in het contract. - Achmea (Achmea, Zilveren Kruis, FBTO, Interpolis, de Friesland).
Wij kunnen tot onze spijt helaas in 2025 GEEN nieuwe patiënten meer aannemen. Voor zorgbemiddeling kunt u zich wenden tot de zorgcoach op nummer 071 364 02 80. Per 1 april zullen wij verzoeken om een ophoging van het zorgkostenplafond. - VGZ (UMC, IZA, Univé, label Zekur, VGZ, labels VGZ Bewuzt, IZZ zorg voor de zorg en United Consumers).
Op dit moment wij nauwelijks ruimte voor nieuwe aanmeldingen. Voor Multi disciplinaire zorg is er in het huidige budget geen ruimte meer. Per 1 april zullen wij verzoeken om een ophoging van het zorgkostenplafond. Wij zullen bij aanmelding een wachtlijst screening inplannen, maar we kunnen nog geen uitsluitsel geven over een start in 2025. - ASR (ASR, ASR ik kies zelf).
Wij hebben een contract bij deze verzekeraar met een zorgkostenplafond. Er is op dit moment nog enige ruimte. - Zorg en Zekerheid (AZVZ). Wij hebben een contract bij deze verzekeraar met een zorgkostenplafond. Er is op dit moment nog ruimte.
Geen contract én bijbetaling
Wij hebben voor 2025 geen contract met onderstaande verzekeraars. Wij brengen 100% van het NZA-tarief in rekening (zie uitleg ‘eigen bijdrage ongecontracteerde verzekeraar’).
- ONVZ (VVAA). Wij hebben geen contract aangeboden gekregen voor het jaar 2025. Vooraf zal je toestemming moeten vragen om in zorg te kunnen komen. Wij zullen geen behandelplan opstellen voor een machtigingsverzoek.
Uitzondering: Als je in 2024 al in zorg was bij Syma), dan geldt er een overgangsjaar. Je krijgt de behandeling volledig vergoed door je verzekeraar tot en met 31-12-2025. - Menzis (Anderzorg, HEMA en Vink Vink).
Alle polissen leiden tot een bijbetaling. De verzekeraar vergoed slechts een deel van de kosten. Let op: er wordt gesproken van een percentage van een gemiddeld gecontracteerd tarief, dit laatste tarief, is al een verminderd percentage van het NZA-tarief. Zoek contact met je verzekeraar en vraag naar het NZA-tarief. Wij maken bij aanmelding afspraken over het tarief dat je betaalt.
Uitzondering: Als je in 2024 al in zorg was bij Syma met een restitutiepolis (Menzis Basis VRIJ), dan geldt er een overgangsjaar. Je krijgt 100% vergoed door je verzekeraar. Bel je verzekeraar om dit te checken. - ENO (Salland, Zorgdirect). Wij hebben geen contract aangeboden gekregen voor het jaar 2025.
Zorgprestatiemodel (ZPM)
Per januari 2022 zijn we overgegaan naar het Zorg Prestatie Model (ZPM). Zie voor uitleg deze folder.
Een belangrijke verandering is de betalingstermijn. Het ZPM betekent dat er sneller, namelijk na een maand, gefactureerd gaat worden over de geleverde zorg. Begin februari wordt conform het ZPM de factuur opgesteld voor de maand januari. Dit betekent dat de factuur voor het eigen risico 2025 een maand na de start te verwachten is. Voor ongecontracteerde zorg betekent dat de eigen bijdrage ook dan verrekend wordt.
Wettelijk eigen risico
In Nederland geldt een jaarlijks (minimaal) wettelijk eigen risico. Als je al andere zorg genoten hebt in een bepaald kalenderjaar kan het zijn dat je je eigen risico (deels) al betaald hebt. In het geval van specialistische zorg is alleen al bij intake het bedrag van het minimaal wettelijk eigen risico benut. Voor het jaar 2025 is het minimaal eigen risico 385 euro (check bij je verzekeraar de hoogte van het afgesproken eigen risico!).
Eigen risico gespreid te betalen
Iedere zorgverzekeraar biedt de mogelijkheid om het eigen risico gespreid te betalen. Indien je dat wilt, en niet direct in januari 2025 alle kosten te krijgen, adviseren wij je om dit aan te geven bij je zorgverzekeraar voor 2025. Het eigen risico zal dan verdeeld worden over de maanden. Per zorgverzekeraar de mogelijkheid tot gespreid betalen.
Eigen bijdrage ongecontracteerde zorgverzekeraar
Hierboven zie je een overzicht van verzekeraars en de afspraken die er zijn met de verschillende verzekeringscombinaties. Indien je verzekerd bent bij een van de partijen waar wij geen contract mee hebben, is het verstandig om uit te zoeken of je een restitutie of naturapolis hebt.
Een zuivere restitutiepolis vergoedt de zorg bij Syma ook als er geen contract is 100% van het NZA tarief. Lees toch de voorwaarden goed. Staat er: “Wij vergoeden 100% van het NZA-tarief”, dan vergoedt je zorgverzekering alle kosten, na aftrek van het eigen risico. Echter, als er staat: “Wij vergoeden 100% van het gemiddelde door ons gecontracteerde tarief”, dan is de vergoeding behoorlijk lager en krijg je te maken met een te betalen eigen bijdrage.
Bij alle andere polissen ligt de vergoeding tussen de 50 en 70 % van het vastgestelde NZA tarief. Wij brengen uiteindelijk 100% van het NZA Tarief in rekening voor de verleende zorg. Dit betekent dat je naast je eigen risico ook een eigen bijdrage betaalt. Dit loopt al snel hoog op. Als je vragen hebt neem dan contact op met je zorgverzekeraar.
Het is vooral belangrijk dat je je zorgverzekeraar belt voor meer informatie. Hierbij de vragen voor je zorgverzekeraar. Zorg dat je deze informatie eventueel ook op schrift hebt.
- Welk percentage van het NZA-tarief krijg ik, met mijn huidige polis, vergoed voor mijn behandeling bij Syma?
- Moet ik van te voren toestemming vragen voor mijn behandeling? Zo ja, hoe doe ik dat?
- Zijn er aanvullende eisen en voorwaardes, zoals een maximum aantal sessies/ minuten?
Zelf betalen
Indien je ervoor kiest om je behandeling niet door je zorgverzekeraar te laten betalen is dat natuurlijk mogelijk. Je hebt dan geen verwijzing van je (huis)arts nodig. Voor de tarieven zie je tarievenzoeker van de NZA.
Supervisie/opleiding
Je kunt ook voor opleiding en supervisie terecht in onze praktijk. Mail ons voor informatie info@syma-sggz.nl. Voor supervisie rekenen wij € 130 per 45 minuten.
Tarief no-show
Het tarief voor no-show is: € 105 per gemiste afspraak. Dit betreft een afspraak die niet tijdig (minimaal 24 uur van tevoren) is afgezegd.